Suppletie-adviezen + instructiefilmpje

Update 14. Suppletie-adviezen + instructiefilmpje.

Op 27 januari startte deze update-serie met suppletie-aanbevelingen tegen het coronavirus/COVID-19 (hieronder links naar de updates 1-13).


Leuk en leerzaam instructiefilmpje

Nu is er een leuk instructiefilmpje, gemaakt door de International Society for Orthomolecular Medicine, afdeling Japan. ORTHOmoleculair magazine/Fit met Voeding hebben de Japanse tekst vertaald naar het Nederlands.


Aanbevelingen voor volwassenen

Tot nu toe hebben we steeds de nadruk gelegd op de belangrijkste voedingsstof: vitamine C.

In deze update zetten we nog eens de stoffen onder elkaar die naast vitamine C het immuunsysteem ondersteunen, de weerstand vergroten en het lichaam krachtiger maken.

Eerst de aanbevelingen voor volwassenen. Daarna volgen die voor kinderen.


  • Vitamine C: minimaal 3000 mg per dag; verdeel dit over verschillende dosissen
  • Vitamine D3: 2000 IE (50 mcg) per dag (begin met 5000 IE per dag gedurende twee weken, reduceer dit daarna tot 2000 IE per dag)
  • Zink: 20 mg per dag
  • Selenium: 100 mcg per dag
  • Magnesium: 400 mg per dag

Suppletie-aanbevelingen voor kinderen

Voor kinderen is er voor voedingsstoffen (behalve vitamine C) een volgende vuistregel:

Dagdosis = [gewicht kind (kg)] gedeeld door [70 (kg; gewicht volwassene)] x [dosis volwassene].

Voor vitamine C is er een aparte leeftijdstabel:

  • tijdens borstvoeding: 100 mg
  • tijdens flesvoeding: 100 – 300 mg (van 0-1 jaar, max. 100 mg per leeftijdsmaand)
  • na borstvoeding: 100 – 300 mg (van 0-1 jaar, max. 100 mg per leeftijdsmaand)
  • 1 – 3 jaar oud: 1000 mg
  • 4 – 8 jaar oud: 1500 mg
  • 8 – 12 jaar oud: 2000 mg

Tip: meng poeder van ascorbinezuur of natriumascorbaat in iets van voeding, bijvoorbeeld yoghurt, verdeeld over de dag.


Naar filmpje


Gratis nieuwsbrief ontvangen?


 


Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+