Statineklachten gerelateerd aan vitamine D-tekort

Een lage vitamine D-status blijkt een risicofactor voor het krijgen van spierklachten bij gebruik van een hoge dosis van de frequent voorgeschreven cholesterolverlager simvastatine.

Er werden gegevens gebruikt van 450 patiënten die in de periode van augustus 2006 tot juli 2011 de cholesterolverlager simvastatine in een dosis van 80 mg kregen voorgeschreven. Aan de hand van geregistreerde gegevens werd nagegaan of en hoeveel patiënten last hadden van myalgie (spierpijn), rhabdomylose (afbraak van spierweefsel) of myopathie (spierziekte).

Van de 450 deelnemers meldden 50 patiënten (11%) myalgieklachten. Rhabdomylose werd slechts bij één patiënt gerapporteerd. Er waren geen deelnemers waarbij myopathie werd vastgesteld. Jongere personen, personen met eerder doorgemaakte spierklachten en met een lage vitamine D-status hadden een verhoogde kans op het krijgen van myalgie. De vitamine D-status van patiënten met myalgie was gemiddeld 65,5 nmol/l en was daarmee met ongeveer 25 nmol/l significant lager dan bij de overige patiënten (gemiddeld 91 nmol/l) die de statine wel konden verdragen. De duur van het statinegebruik bleek niet gerelateerd aan myalgieklachten.

Volgens de onderzoekers kan het zinvol zijn te streven naar een optimale vitamine D-status alvorens gestart wordt met simvastatine. Een tekort aan de vitamine blijkt een risicofactor voor het ontwikkelen van spierklachten bij gebruik van het medicijn.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+