Afvallen? Let op wat je eet

Volgens onderzoekers van Harvard Medical School in Boston zijn het juist de kleine dingen die het ‘m doen. Om een gestage gewichtstoename te voorkomen zijn minimale aanpassingen in de leefstijl voldoende.
De onderzoekers volgden 130.000 Amerikaanse mannen en vrouwen gedurende een periode van 12 tot 20 jaar. Ze wilden weten van welke voedingsmiddelen de Amerikanen dikker werden in periodes van telkens 4 jaren. Ook werd gekeken naar de invloed van beweging, roken en andere leefstijlfactoren. Iedere periode werd een gemiddelde toename van het lichaamsgewicht met 1,5 kg gezien.
De grootste boosdoeners waren de aardappelproducten met een gemiddelde gewichtstoename van 0,8 kg en 0,6 kg voor respectievelijk aardappelchips en aardappels. Ook suikerhoudende dranken (gewichtstoename 0,5 kg) en bewerkt vlees (gewichtstoename 0,4 kg) behoorden tot de boosdoeners. Groenten, volkoren granen, fruit, noten en yoghurt zorgden juist voor een significante afname van het gewicht met – in oplopende volgorde – 0,1 tot 0,4 kg. Lichaamsbeweging spant de kroon met een gewichtsreductie van gemiddeld 0,8 kg.
Advies van de onderzoekers: wie nog meer wil afvallen kan beter geen alcohol drinken, niet roken, zo min mogelijk TV kijken en per nacht 7 uur slapen.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+