Antioxidanten in de sport

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
In theorie kan suppletie met antioxidanten de vrije radicalen en peroxiden die gevormd worden na zware inspanning neutraliseren en zo spierpijn en spierbeschadiging voorkomen. Veelbelovende stoffen in dit verband zijn vitamine E, vitamine C en bètacaroteen, maar ook selenium en coënzym Q10. 1200 I.E. vitamine E, ingenomen 2 weken voorafgaand aan een submaximale inspanning had een significant lagere hoeveelheid pentaan in de adem tot gevolg tijdens de inspanning. Mannelijke studenten die 4 weken lang 300 I.E. vitamine E per dag hadden ingenomen hadden significant lagere malondialdehyde niveau's en minder spierbeschadiging vlak na een zware lichamelijke inspanning in vergelijking met studenten die een placebo hadden ingenomen. Dieronderzoeken ondersteunen deze bevindingen. Onderzoek naar de invloed van een wedstrijd hardlopen op de vitamine C concentraties liet zien, dat na een 21 km lange race de vitamine C concentraties ± 20% afgenomen bij de renners. Ultramarathonlopers die 600 mg vitamine C per dag namen vanaf 3 weken voorafgaand aan een 42 km lange marathon hadden minder last van luchtweginfecties. Suppletie met dagelijks 10 mg bètacaroteen, 800 I.E. vitamine E en 1000 mg vitamine C, 2 maanden lang, versterkte de antioxidant capaciteit van het glutathion systeem in het bloed en reduceerde de spierschade als gevolg van lichamelijke inspanning. In een ander rapport wordt melding gemaakt van het volgende: Het dagelijks innemen van 37,5 mg bètacaroteen, 1250 mg vitamine C en 1000 I.E. vitamine E had verlaagde serum- en ademmarkers van peroxidatie tot gevolg (respectievelijk malondialdehyde en pentaan) bij rust en na inspanning met 60% en 90% van VO2max. Bij een follow-up onderzoek waarbij van ditzelfde mengsel gebruik werd gemaakt vond men deze effecten echter niet. Deze tegenstrijdige bevindingen kunnen te maken hebben met het feit dat het in de twee onderzoeken om verschillende soorten inspanning ging. Uit een recent onderzoek bleek geen effect op de duur capaciteit na 4 weken inname van 100 mg coënzym Q10, 500 mg cytochroom C, 100 mg inosine en 200 I.E. vitamine E (4 weken lang ingenomen).

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen