Carnitine gunstig bij inspanning

Carnitine ondersteunt het herstel van spierweefsel na inspanning. Dit blijkt uit een dubbelblinde, crossover studie.
Aan de studie namen 9 gezonde mannen met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar deel en 9 gezonde vrouwen van gemiddeld 52 jaar. De proefpersonen werden in twee groepen verdeeld en kregen gedurende 3 weken dagelijks een placebo of een supplement met 2 gram L-carnitine. Vervolgens leverden ze een krachtsinspanning bestaande uit 4 sets met 15 herhalingen. Gedurende de herstelperiode van 4 dagen werd de behandeling gecontinueerd.
Na een week werd de behandeling in beide groepen omgedraaid en werd hetzelfde protocol gevolgd. Voor de inspanning, direct na en 15, 30 en 120 minuten na de inspanning werd bloed afgenomen. Tevens werd tijdens de herstelperiode bloed afgenomen. Uit de resultaten bleek dat suppletie met 2 gram L-carnitine leidde tot significant verminderde biomarkers van het urinezuurmetabolisme (hypoxanthine, xanthine-oxidase), van vrijeradicalenreacties (malondialdehyde), spierschade (myoglobine, creatinekinase) en spierpijn. Carnitinesuppletie bleek niet van invloed op de sportprestatie.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+