Coënzym Q10 en creatine bij neurodegeneratieve aandoeningen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Studies met speciaal gekweekte muizen en ratten voor neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington lieten additieve effecten zien voor de combinatie van coënzym Q10 en creatine.
Aan de afdeling Neurology en Neuroscience van Weil Medical College van Cornell University (New York) werden respectievelijk een muismodel voor de ziekte van Parkinson, een ratmodel en een transgeen muismodel voor de ziekte van Huntington gebruikt om effecten van coënzym Q10 en creatine te testen.
De toediening van een combinatie van coënzym Q10 en creatine beschermde in het geval van de muizen voor de ziekte van Parkinson tegen de uitputting van dopamine in het striatum en het verlies van tyrosinehydroxylase-neuronen in de substantia nigra pars compacta. Bovendien traden significante reducties op in de vrijzetting van vrije radicalen, gemeten via de vermindering van lipidenperoxidatie.
Daarnaast was er vermindering van pathologische ophopingen van alfa-synucleïne, een eiwit dat bij de ziekte van Parkinson een rol speelt. In de ratten en de transgene muizen voor de ziekte van Huntington verbeterden de motorische functies en was er sprake van levensverlenging.
De combinatie van coënzym Q10 en creatine is van invloed op het functioneren van mitochondriën en op de energietoestand van de cel. Voorts is de combinatie werkzaam als antioxidant. De gevonden resultaten zijn een indicatie voor de combinatie coënzym Q10 met creatine als inzetbaar therapeuticum voor de behandeling van neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.