Eiwit voor slapen bevordert spieropbouw

Extra inname van eiwitten voor het slapen gaan – in combinatie met krachttraining – stimuleert de opbouw van spiermassa. De resultaten van deze Maastrichtse studie werden gepubliceerd in de Journal of Nutrition.

Er werden 44 gezonde mannen van gemiddeld 22 jaar willekeurig in twee groepen verdeeld. Ze volgden allen gedurende twaalf weken een krachttrainingsprogramma. De mannen in de suppletiegroep kregen gedurende het programma iedere avond voor het slapen gaan een supplement met 27,5 gram eiwitten, 15 gram koolhydraten en 0,1 gram vet. De deelnemers in de placebogroep kregen een caloriearme placebo.

De spierkracht van de mannen in de suppletiegroep was aan het einde van het trainingsprogramma significant groter dan bij de mannen in de placebogroep. Dit bleek uit het feit dat het maximaal verplaatsbare gewicht op fitnessapparatuur met respectievelijk 164 kg en 130 kg was toegenomen. De doorsnee van de quadriceps (vierhoofdige dijbeenspier) was eveneens meer toegenomen onder invloed van het eiwitsupplement in vergelijking met de placebo (+8,4 cm versus +4,8 cm). In beide groepen werd onder invloed van krachttraining een significante toename gezien van de grootte van spiervezels, maar in de suppletiegroep nam de grootte van snelle, anaerobe (zuurstofarme) spiervezels (zogenaamde type-2 vezels) significant meer toe.

Extra inname van eiwitten voor het slapen gaan heeft in combinatie met krachttraining een gunstige invloed op de spieropbouw. 

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+
x

6

Gratis artikelen

Abonnement | Login