Genvariant en relatie cafeïne en Parkinson

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

De beschermende werking van cafeïne tegen de ziekte van Parkinson is afhankelijk van genvariaties van de glutamaatreceptor GRIN2A-gen.

In de Zweedse studie werden de genvarianten van het GRIN2A-gen geanalyseerd van 193 parkinsonpatiënten en 377 gezonde proefpersonen. Er werden de volgende genotypen onderscheiden: CC, TC en het zeldzame TT GRIN2A genotype. Ook werd bij de proefpersonen nagegaan hoe hoog hun cafeïne-inname door koffieconsumptie was. Bij een inname van 238 mg cafeïne per dag of meer was sprake van een hoge inname. Daaronder werd gesproken van een lage cafeïne-inname.

Het CC-genotype werd bij 159 parkinsonpatiënten en 284 gezonde proefpersonen gevonden. Personen met dit meest voorkomende genotype hebben de meeste kans op het krijgen van de aandoening. Het TC-genotype werd bij 30 patiënten en 88 gezonde proefpersonen gezien. Personen met het veelvoorkomende CC-genotype en een hoge cafeïne-inname hadden met 47% significant minder kans op parkinson in vergelijking met personen met hetzelfde genotype en een lage cafeïne-inname. Personen met het TC-genotype hadden met 64% minder kans op de aandoening bij een hoge cafeïneconsumptie. Voor het CC-genotype werd een dosisafhankelijk effect gezien oplopend van een risicoreductie van gemiddeld 58% bij een cafeïne-inname tussen 200 en 400 mg per dag tot een risicoreductie van 80% bij een inname tot 600 mg per dag. Deze dosisafhankelijke relatie werd niet gezien bij het TC-genotype.

De resultaten leveren bewijs voor een relatie tussen cafeïne en de ziekte van Parkinson en laten een interactie zien tussen de cafeïne-inname en glutamaatreceptor-genotypes.