Hoge dosis vitamine B6. Stand van wetenschap

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Artikel uit ORTHOmoleculair Magazine nr.1, 2014 [3 pagina’s] Lareb waarschuwt voor neurologische klachten Het Nederlandse Bijwerkingen Centrum Lareb maakte in december 2013 melding van enkele gevallen van zenuwschade die ontstaan zijn na het gebruik van vitamine B6-supplementen. Volgens Lareb is al langer bekend dat hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot neuropathie en sensibiliteitsstoornissen die zich uiten als een doof gevoel, tintelingen of pijn in handen en/of voeten. Lareb is een onafhankelijk instituut dat bijwerkingen van medicijnen, vaccinaties en dus ook voedingssupplementen verzamelt. Jaarlijks komen er zo’n 10.000 meldingen binnen. Elke melding wordt geregistreerd in een databank. De meldingen komen van zowel zorgverleners als rechtstreeks van patiënten. Voor vitamine B6 rapporteerde Lareb december verleden jaar zeven meldingen.1 De rapportage van het Lareb is reden om na te gaan wat de stand van wetenschap is betreffende  de neurotoxiciteit van vitamine B6. Europese gezondheidsautoriteiten

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.