Intervaltraining voorkomt spiercelveroudering

Intervaltraining kan effectief de leeftijdsafhankelijke achteruitgang van de functie van de mitochondriën en de verminderde aanmaak van spiereiwitten tegengaan. Dit blijkt uit een publicatie in Cell Metabolism.

Aan de studie namen 45 jongvolwassenen (18 tot 30 jaar) en 27 ouderen (65 tot 80 jaar) deel. Ze werden willekeurig ingedeeld in groepen en volgden een intervaltraining, krachttraining of een gecombineerd trainingsprogramma gedurende twaalf weken. De intervaltraining bestond uit drie dagen fietsen gedurende drie tot vier minuten op een tempo van meer dan 90% van de maximale zuurstofopname (VO2max), afgewisseld met drie minuten fietsen zonder weerstand. Ook liepen de deelnemers twee dagen per week op een loopband gedurende 45 minuten op een tempo van 70% VO2 max. Het krachttrainingprogramma bestond uit spieroefeningen voor het gehele lichaam (vier sets van 8 tot 12 herhalingen). De laatste groep volgde de eerste twaalf weken geen trainingen, vervolgens kregen ze gedurende twaalf weken een gecombineerd trainingsprogramma (krachttraining met laagintensieve intervaltraining). Na de trainingsperioden werden spierbiopten verzameld en geanalyseerd.

Krachttraining leidde tot de meeste spieropbouw. Daarentegen leidde hoogintensieve intervaltraining tot de beste effecten op spiercelniveau. Bij de jongvolwassenen leidde intervaltraining tot een toename van de mitochondriële capaciteit met 49% en bij de ouderen met 69%. Zowel krachttraining als intervaltraining leidde tot een toename van de insulinegevoeligheid en een toename van de spiermassa.

Hoogintensieve intervaltraining kan de leeftijdsafhankelijke achteruitgang van de mitochondriële capaciteit tegengaan, zo blijkt uit de resultaten. Kracht- en intervaltraining zijn beiden effectief voor opbouw van de spiermassa.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+