Invloed omega-3 op slaapkwaliteit

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met de omega 3-visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) kan de slaapkwaliteit verbeteren. De afzonderlijke vetzuren hebben echter verschillende effecten. Aan het onderzoek namen 84 gezonde volwassenen deel in een leeftijd van 25 tot 49 jaar. Ze hadden geen slaapproblemen en aten allen weinig vis. Ze kregen gedurende 26 weken dagelijks een visoliesupplement met 900 mg DHA en 270 mg EPA (DHA-groep), 360 mg DHA en 900 mg EPA (EPA-groep) of olijfolie (placebo). Ten opzichte van de placebo leidde suppletie met (hoofdzakelijk) DHA tot een significante verbetering van de effectiviteit van slaap, dat wil zeggen dat de slaaptijd ten opzichte van de tijd die deelnemers in bed doorbrachten toenam. Tevens vielen de deelnemers onder invloed van DHA-suppletie significant sneller in slaap. Desondanks voelden deelnemers die het DHA-supplement kregen zich significant minder energiek en uitgerust dan de personen in de placebogroep. Ten opzichte van de EPA-groep voelden ze zich minder goed opgewassen tegen de prestaties overdag. Ook in de EPA-groep werd een verbetering gezien van de slaapefficiëntie, maar dit verschilde niet significant ten opzichte van de placebogroep. Suppletie met omega 3-visvetzuren kan de slaapkwaliteit verbeteren bij personen zonder slaapproblemen. De effecten van EPA en DHA verschillen echter van elkaar en moeten nader onderzocht worden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen