Magnesium en kalium ook belangrijk tegen osteoporose

Er komen steeds meer aanwijzingen dat de preventie van osteoporose niet alleen met het eten van zuivelbestanddelen zoals calcium en vitamine D, maar ook met de consumptie van magnesium en kalium te maken heeft. In een onderzoek aan de Tufts University’s Research Center on Aging werden gegevens van honderden mannen en vrouwen onderzocht. Hierbij werd speciaal gelet op kalium- en magnesiumspiegels en de relatie met sterkere botten. De mensen met de hoogste inname van deze mineralen bleken tevens de sterkste botten te hebben. Opvallend was verder dat mannen die veel kalium en magnesium uit groente en fruit in hun voedingspatroon hadden vier jaar later het minste botverlies hadden opgelopen. Voor de vrouwen gold dit verband niet. Dr. Katherine Tucker, één van de onderzoekers, vindt het moeilijk een verklaring voor de werking van kalium en magnesium te geven. Mogelijk ontstaat botverlies door een licht zuur milieu en zijn deze mineralen in staat dit te neutraliseren. De beste manier om voldoende kalium en magnesium binnen te krijgen is via groente, fruit, volkorenproducten en melk. Met supplementen is het vaak oppassen dat de dosering niet te hoog wordt, aldus Tucker.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+