Melatonine, beweging en licht tegen jetlag bij atleten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Om te bestuderen hoe atleten over hun jetlag heen geholpen kunnen worden, is bij een voetbalteam een behandeling gebruikt met melatonine, beweging en licht. Het bleek dat door deze behandeling de duur van de jetlag sterk was afgenomen. 22 mannen moesten twaalf tijdzones overbruggen. Van de voetballers werd urine afgenomen om de hoeveelheid melatonine te bepalen en werd gevraagd een slaapdagboek bij te houden. De mannen kregen vanaf het tijdstip van de vlucht dagelijks 3 mg melatonine op de tijd dat ze op hun bestemming zouden gaan slapen. Tevens werd het licht en de tijden van de maaltijden in het vliegtuig aangepast. Op de bestemming Tokio trainden de voetballers dagelijks buiten van acht tot elf uur 's ochtends en van 1 tot 4 uur 's middags. Verder werden zij niet aan daglicht blootgesteld. Volgens dr Daniel Cardinali van de University of Buenos Aires waren de slaapkwaliteit en alertheid in de morgen na 24 tot 48 uur weer normaal bij de atleten, terwijl het normaal zes dagen kost om te herstellen van een jetlag. Een jetlag kan hoofdpijn en darmklachten veroorzaken, evenals negatieve effecten op de sportprestaties. Ieder mens maakt 's nachts zelf melatonine aan in de hersenen, maar melatonine kan ook als supplement genomen worden. In de Verenigde Staten is dit preparaat vrij verkrijgbaar; in Europa, ook in Nederland, is het als supplement verboden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen