Minder PMS met calcium en vitamine D

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het eten van voeding dat veel calcium en vitamine D bevat kan het risico van het ontwikkelen van het premenstrueel syndroom (PMS) verkleinen. Dit is de conclusie van Amerikaanse onderzoekers.
PMS geeft een breed beeld van klachten, zoals geïrriteerdheid, vermoeidheid en buikpijn waar negen van de tien vrouwen voor het begin van de menstruatie last van hebben. In 20% van de gevallen zijn de klachten dusdanig dat het dagelijkse leven van de vrouw beïnvloed wordt.
Dit onderzoek werd uitgevoerd met deelnemers aan het Nurses’ Health Study II. Aan het begin van het onderzoek, in 1991, waren de vrouwen tussen de 27 en 44 jaar. Met behulp van een voedingsvragenlijst werd de calcium en vitamine D-inname bepaald in 1991, 1995 en 1999. Er werd gecorrigeerd voor leeftijd, aantal kinderen, roken en andere risicofactoren.
Na tien jaar hadden 1057 vrouwen PMS ontwikkeld en 1968 vrouwen hadden dit niet. Deze laatsten hadden ook geen of weinig last tijdens de menstruatie.
De 20% vrouwen met de hoogste vitamine D-inname, gemiddeld 706 IE per dag, had 41% minder kans om PMS te ontwikkelen dan de 20% vrouwen met de laagste inname (112 IE). Voor het calcium gold dat een inname van 1283 mg tegen 529 mg per dag 30% minder kans op PMS gaf. Gebruik van halfvolle of magere melk gaf ook een verlaging van het risico.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.