Minder spierschade met bessensap

Consumptie van zwarte bessensap voor en na inspanning voorkomt spierschade en ontstekingen.

Voor de studie werden zestien studenten geselecteerd die willekeurig een drankje van zwarte bessen of een placebodrank kregen. Ze consumeerden het drankje tweemaal per dag gedurende acht dagen in een hoeveelheid van telkens 0,5 liter. Op de vierde dag moesten de deelnemers een serie kniestrekoefeningen uitvoeren. Na een, twee en vier dagen werden bloedmonsters afgenomen. Hierin werden markers voor spierschade (creatinekinase; CK), ontstekingen (interleukine-6; IL-6) en de antioxidatieve capaciteit (ORAC) gemeten. Ook werd de (subjectief ervaren) mate van spierpijn bepaald.

In de placebogroep nam de antioxidatieve capaciteit significant af na de inspanning. Dit was niet het geval bij de studenten die het zwarte bessensap kregen. In de placebogroep nam de concentratie van IL-6 toe na inspanning, terwijl deze afnam in de suppletiegroep. Na 24 uur was het verschil in de concentratie van IL-6 significant tussen beide groepen. Twee dagen na de inspanning nam de concentratie van CK in de suppletiegroep met gemiddeld 7% af, terwijl deze in de placebogroep met maar liefst 82% toenam. Ook na vier dagen was de concentratie van CK significant lager in de suppletiegroep. Er was echter geen verschil in de ervaren mate van spierpijn tussen beide groepen.

Dagelijkse consumptie van zwarte bessensap kan spierschade en ontstekingen verminderen na inspanning. Zwarte bessen zijn een rijke bron van vitamine C, anthocyanen en andere antioxidanten. 

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+