Noten en pindakaas voorkomen diabetes

Vrouwen die noten of pindakaas op hun brood smeren, hebben significant minder kans om diabetes type-2 te ontwikkelen. Wel moeten de noten in de plaats komen voor andere voedingsmiddelen om gewichtstoename te voorkomen. Het team van dr Rui Jiang van Harvard School of Public Health in Boston gebruikte in het onderzoek de gegevens van de Nurses’ Health Study. Aan dit onderzoek deden 83 818 vrouwen mee die gedurende zestien jaar gevolgd werden. Aan het begin van de studie waren de vrouwen tussen de 34 en 59 jaar en hadden geen diabetes, kanker of hart- en vaatziekten. Al deze vrouwen hielden bij wat ze aten. Na zestien jaar hadden 3206 vrouwen ouderdomsdiabetes ontwikkeld. De onderzoekers vonden een omgekeerd evenredige relatie tussen de consumptie van noten en pindakaas en het ontwikkelen van diabetes type-2 ongeacht leeftijd, gewicht, familiegeschiedenis van diabetes, fysieke activiteit, roken, alcoholconsumptie en totale energie-inname. In vergelijking met vrouwen die nooit noten aten, hadden vrouwen die weinig noten aten (minder dan één ons per week), 8% minder kans om diabetes te ontwikkelen. Vrouwen die tussen de één en vier ons noten per week aten, hadden 16% minder kans hierop en vrouwen die vijf ons noten per week aten, hadden maar liefst 27% minder kans om diabetes te ontwikkelen. Vijf keer pindakaas op brood per week verminderde de kans op diabetes met 21%. Alle resultaten waren statistisch significant. De onderzoekers concluderen dat noten en pindakaas diabetes bij vrouwen voorkomen. Wel moeten de noten in plaats komen van andere voedingsmiddelen, zoals producten van geraffineerde granen of rood vlees, om gewichtstoename te voorkomen. Overgewicht is namelijk een risicofactor voor suikerziekte.

Woordenlijst

Fit met Voeding

tijdschrift

JAARABONNEMENT € 34,90

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+