Start nú met extra vitamine D. 5 redenen voor dagelijkse suppletie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Artikel uit Fit Met Voeding nr.6, 2014 [2 pagina’’s] Vitamine D putten we uit twee bronnen: onze huid en voeding. Aanmaak via de huid kunnen we het komend halfjaar vergeten. Ook voeding schiet niet op. Blijft over: suppletie. Vijf redenen om nú te starten met een dagelijkse aanvulling.
  1. Vanaf oktober doet de zon ‘niks’
Het komend halfjaar maken we vrijwel geen vitamine D aan in de huid. Uit gegevens van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat van oktober tot en met april de zonkracht in ons land onder de 3 is, en dus onvoldoende voor vitamine D-productie. In de voorbije zomer was dat natuurlijk anders. Drie uren zomerzon op het gelaat kan bijvoorbeeld  400 IE vitamine D opleveren. In de winter is dit slechts 40 IE. Maar de dagelijkse ‘zomeropbrengst’ verschilt wel van persoon tot persoon.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.