Thymus extract werkt niet bij hepatitis C

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

Vrij verkrijgbare producten die verkocht worden als middel tegen hepatitis C blijken in de praktijk niet te werken bij mensen die niet reageren op een gebruikelijke interferonbehandeling. Op de lange termijn heeft slechts 15 tot 20% van de mensen baat bij interferon. Volgens artsen zijn in de Verenigde Staten bijna 4 miljoen mensen besmet met het hepatitis-C-virus en is het de hoofdoorzaak van alle gevallen van chronische leveraandoeningen. Veel mensen hebben geen baat bij een interferonbehandeling en wenden zich dan tot wondermiddelen die in een drogisterij verkrijgbaar zijn. Dr. Gary A. Abrams, van de University of Alabama, testte met zijn collega’s één van deze middelen. De 38 deelnemers aan het onderzoek, die allen geen baat bij interferon hadden, werden in twee groepen verdeeld. De ene groep kreeg drie maanden lang een thymus extract en de andere een placebo. De onderzoekers ontdekten dat na de testperiode de thymusgroep en de placebogroep een gelijke virusconcentratie in het bloed hadden. Uitgebreider onderzoek met het thymus extract leverde ook niets op. Ook na zes maanden gebruik veranderde het extract niets aan de virusconcentratie. In sommige gevallen werd, mogelijk door toedoen van het thymusextract, zelfs het risico op bloedpropjes verhoogd. Volgens Abrams zouden thymusextracten kunnen werken bij mensen met hepatitis C die nog geen interferonbehandeling hebben gehad of daar niet op reageerden. Wel acht hij het raadzaam dat er een goede voorlichting omtrent deze producten komt. Hierin dient vermeld te worden dat de werking van thymusextracten in twijfel getrokken kan worden en dat eventuele bijwerkingen risicovol zijn.