Verminder buikvet door de juiste granen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Producten van geraffineerde granen doen het buikvet toenemen, terwijl volkorengraanproducten dit ongewenste vet doen verminderen. In dit Amerikaanse onderzoek werden tot de geraffineerde producten gerekend onder andere witbrood, pasta, pizza, de typische Amerikaanse bagels en muffins, koekjes en witte rijst.
Gegevens werden geanalyseerd van 2834 deelnemers aan de Framinghan Heart Study. De proefpersonen waren in de leeftijd van 32 tot 83 jaar. Informatie over de voeding werd verkregen met behulp van vragenlijsten.
Na correctie voor beïnvloedende factoren zoals de leeftijd, het geslacht, rookgedrag, energie-inname en alcoholgebruik bleek een hoge inname van volkorengranen te leiden tot een significante afname van buikvet. De hoeveelheid buikvet was ongeveer 10% lager bij personen die minimaal drie porties volkorengranen per dag consumeerden en maximaal één portie witte graanproducten. Daarentegen bleek het buikvetweefsel significant toe te nemen onder invloed van consumptie van geraffineerde graanproducten.
Om buikvet kwijt te raken en daarmee het risico van diabetes en hart- en vaataandoeningen te verkleinen is het gunstig om de inname van geraffineerde granen te verminderen ten gunste van volkorengraanproducten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen