Vermoeidheid en minder carnitine na chemotherapie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het aminozuur carnitine blijkt een rol te spelen bij de vermoeidheid die kinderen met kanker vaak ervaren. Dit vonden onderzoekers van het Texas Children's Hospital in Houston.
Kinderen met kanker worden vaak geplaagd door vermoeidheid. Dit kan mede het gevolg zijn van abnormaliteiten in de ATP-aanmaak door een tekort aan carnitine. De wetenschappers onderzochten 67 jonge kankerpatiënten voorafgaand aan en een week nadat ze chemotherapie ondergingen. Ze keken bij deze kinderen naar carnitinegehalte en vermoeidheid.
De kinderen die nog maar net gediagnosticeerd waren, hadden significant hogere carnitinespiegels dan de patiënten die al chemotherapie hadden ondergaan. In deze laatste groep was een lagere carnitinespiegel een week na de chemo significant gecorreleerd aan een toename in vermoeidheid. De verlaagde carnitinespiegel en de daarna gerelateerde vermoeidheid traden op na één tot twee kuren chemotherapie. Het effect van carnitinesuppletie op deze jonge groep patiënten zal uit vervolgonderzoek moeten blijken.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen