Vette vis bij psoriasis

Vele mensen hebben een hekel aan het innemen van pillen en willen liever veranderingen in hun voeding aanbrengen om de inname van bepaalde nutriënten te verhogen. Dan moeten ze bepaalde voedingsmiddelen wel in grotere hoeveelheden gaan eten. Van visolie is bekend dat het gunstig werkt bij psoriasis door de werkzame bestanddelen EPA, DHA en vitamine D. Om tegemoet te komen aan de wensen van patiënten, werd in plaats van het innemen van capsules met visolie, het effect onderzocht van het eten van witte vis of vette vis bij patiënten met stabiele chronische plaques psoriasis. Het onderzoek werd als volgt opgezet. Tijdens een inloopperiode van vier weken aten de in totaal 18 patiënten 170 gram witte vis per dag. Hierna veranderde de helft van de deelnemers de witte vis in vette vis, ook 170 gram per dag. Na zes weken werden de dieten omgewisseld. De inname van de hoeveelheid vet werd gestandaardiseerd door de deelnemers te vragen slechts een bepaalde hoeveelheid boter en olijfolie te gebruiken bij de bereiding van de voeding. Produkten-lijsten en recepten werden meegegeven om wat variatie in het menu aan te kunnen brengen. Elke patiënt had bij aanvang van het onderzoek en in week 4, 10 en 16 een afspraak met dezelfde diëtist(e) en in week 2, 6 en 12 telefonisch contact. Aan het begin van het onderzoek en in week 4, 10 en 16 werd steeds door dezelfde huidarts de ernst van de psoriasis bepaald aan de hand van de PASI (Psoriasis Area Severity Index) score. De vette vis, maar niet de witte vis, gaf een bescheiden, maar significante verbetering van de PASI score. De onderzoekers concluderen dat het een nuttige aanvulling op de behandeling is om patiënten met psoriasis te adviseren regelmatig vette vis te eten. Aan te bevelen vissoorten zijn zalm, haring, makreel, kipper, sardines en pelser (een groot soort sardien).

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+