Vezels beschermen hart en bloedvaten

Een hoge vezelinname beschermt tegen het metabool syndroom en ontstekingen en kan daarmee de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Er werden gegevens geanalyseerd van meer dan 23.000 Amerikaanse mannen en vrouwen van twintig jaar en ouder die van 1999 tot 2010 deelnamen aan de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) studie.

De gemiddelde vezelinname van zo’n 16 gram per dag lag ver beneden de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Amerikanen van Mexicaanse oorsprong hadden met gemiddeld 19 gram per dag een hogere vezelconsumptie dan blanke (16 gram) en zwarte personen (13 gram). Personen met de hoogste vezelinname hadden met respectievelijk 22% en 23% significant minder kans op het metabool syndroom en obesitas. Het risico van ontstekingen nam significant met 34% af in vergelijking met personen die weinig vezels aten. De risicoreductie van ontstekingen was onafhankelijk van het ras. De risicoreductie van het metabool syndroom en obesitas was alleen significant bij blanke personen.

Een hoge vezelinname kan bescherming bieden tegen risicofactoren voor hart- en vaatziekten. In Nederland wordt een dagelijkse hoeveelheid van 30 tot 40 gram vezels geadviseerd. Volkoren graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten zijn een goede bron van vezels. 

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+