Vitamine C gunstig bij gewoon sporten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met vitamine C is gunstig voor sporters. Het vermindert het ontstaan van vetperoxidatie en spierschade, zo bleek uit een studie met 16 gezonde, ongetrainde mannen.
Twee uur vooraf aan een 30 minuten durende inspanningstest op 75% van het maximale zuurstofverbruik kregen ze, in twee willekeurige groepen verdeeld, ofwel 1000 mg vitamine C ofwel een placebo. Bij aanvang, 2 uur na suppletie (direct voor de inspanningstest), direct na de inspanningstest en 2 en 24 uur later werden bloedmonsters ter analyse afgenomen.
Uit de resultaten bleek dat de totale antioxidantencapaciteit 24 uur na inspanning, in de placebogroep significant was gedaald. Dit was in de suppletiegroep niet het geval. En ondanks het feit dat de bloedwaarden voor malondialdehyde in beide groepen bij aanvang vergelijkbaar waren, liet alleen de placebogroep 2 uur na de inspanningstest een significante stijging van deze waarde zien. Als gevolg van de inspanningstest steeg in beide groepen de concentratie creatinekinase. Na 24 uur was deze in de suppletiegroep echter weer genormaliseerd terwijl in de placebogroep nog steeds sprake was van een verhoging. De bloedwaarde voor cortisol liet na vitamine C-suppletie, vergeleken met de situatie bij aanvang, een significante daling zien. Ook 2 en 24 uur na de inspanningstest was deze waarde significant gedaald ten opzichte van het moment direct na de test. Beide groepen toonden geen significante verschillen wat betreft de concentraties van verschillende ontstekingsmarkers.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.