Wakker blijven? Frequent een beetje cafeïne

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Regelmatig een klein kopje koffie is goed voor mensen die gedurende langere tijd wakker moeten blijven. Frequent een beetje cafeïne is ook beter dan in één keer een grote hoeveelheid bij bijvoorbeeld het ontbijt. Deze grote hoeveelheid is uitgewerkt tegen de tijd dat men slaap krijgt.
Dit concluderen dr. James Wyatt van de Rush University Medical Center in Chicago en zijn collega’s van het Brigham and Women's Hospital en de Harvard Medical School in Boston. Zij bestudeerden gedurende 29 dagen zestien mannen tussen de 18 en 30 jaar in een afgesloten ruimte, waarin ze geen idee hadden hoe laat het was. De mannen werden bijna 29 uur wakker gehouden. Dit is de tijd die artsen, militairen, vrachtwagenchauffeurs en personeel van de spoedeisende hulp soms op moeten zijn. Een aantal deelnemers kreeg een tablet met 0,3 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht per uur. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid cafeïne in 50 gram koffie. De overige mannen kregen een placebo.
Het bleek dat degenen die ieder uur een cafeïnetablet kregen beter presteerden in cognitieve testen dan degenen die een placebo kregen. Degenen die het cafeïnetablet kregen, voelden zich ook slaperiger als het eindelijk bedtijd was vergeleken met de placebogroep.
Het is geen perfecte vervanger voor het slapen, maar het regelmatig nemen van een beetje cafeïne lijkt een goede methode om optimaal paraat en oplettend te zijn in periodes waarin men langer dan de traditionele zestien uur wakker moet zijn.
Cafeïne blokkeert de receptor voor adenosine, een chemische boodschapper die betrokken is bij de behoefte aan slaap.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.