Kanttekeningen bij stretchen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Stevig stretchen vóór een activiteit verbetert de kracht of spronghoogte van een sporter niet. Regelmatig stretchen verbetert de kracht, spronghoogte en rensnelheid wel. Dit concludeert dr. Ian Shrier na het bestuderen van onderzoeken over stretchen en beweging.
Bij 22 van de 23 onderzoeken naar stevig stretchen voor de activiteit gaf de stretching geen voordeel wat de isometrische kracht betreft, isokinetische torsie of spronghoogte. Eén onderzoek liet zien dat de deelnemers economischer renden na de stretching.
Vier onderzoeken betroffen de invloed van stretchen op de rensnelheid van de deelnemers. Hiervan liet één onderzoek zien dat stretching voor het lopen gunstig was. Ean ander onderzoek liet een nadelig effect zien en bij de andere twee onderzoeken had de stretching geen effect.
Negen onderzoeken betroffen het effect van regelmatig stretchen. Hiervan gaven er zeven een positief effect. Bij de twee andere onderzoeken had het stretchen geen effect. Deze twee onderzoeken beoordeelden alleen hoe economisch de sporters liepen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.