Pruimen voor gezonde botten

Onder redactie van Ortho Institute Ortho Institute

Onder redactie van Ortho Institute

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Dagelijkse consumptie van minimaal vijf pruimen kan helpen de botdichtheid te behouden. 

Aan het onderzoek namen 78 postmenopauzale vrouwen deel met een gemiddelde leeftijd van 62 jaar. De vrouwen hadden botontkalking (osteoporose). Ze werden willekeurig in drie groepen verdeeld en kregen dagelijks geen (controlegroep), 50 gram of 100 gram pruimen. 

Na een jaar was de botdichtheid van de vrouwen in de controlegroep afgenomen. Dit was niet het geval bij de vrouwen die dagelijks 50 of 100 gram pruimen aten; bij deze vrouwen bleef de botdichtheid mooi op peil. De portiegrootte maakte overigens niet uit; een portie van 50 gram was even effectief als 100 gram. Ook maakte het niet uit of het verse of gedroogde pruimen waren.

Ook eerdere onderzoeken vonden een gunstig effect van pruimen bij osteoporose. Het effect is mogelijk toe te schrijven aan het feit dat (gedroogde) pruimen de botresorptie tegengaan. Een andere verklaring is dat pruimen oxidatieve stress en ontstekingen tegengaan. Bovendien zijn pruimen (vooral gedroogde) rijk aan borium. Dit spoorelement is van belang voor het op peil houden van de calcium- en magnesiumspiegel en draagt zodoende bij aan de opbouw van de botmassa.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.