Suppletie vegetariër en vitamine B6-status

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Vegetariërs hebben geen tekort aan vitamine B6, mede dankzij het gebruik van voedingssupplementen. Vlees en vis zijn bronnen van vitamine B6, maar ook groenten zoals andijvie, broccoli en peulvruchten bevatten de vitamine. De biologische beschikbaarheid van de vitamine uit plantaardig voedsel is mogelijk lager dan uit dierlijke producten. Hierdoor hebben vegetariërs kans op een vitamine B6-deficiëntie. Er werden gegevens gebruikt van vegetariërs, flexitariërs, vis- en vleeseters die deelnamen aan de NHANES-studie in de perioden 2007-2008 en 2009-2010. Het betrof bijna negenduizend deelnemers in een leeftijd van 20 tot 80 jaar. De proefpersonen hielden gedurende 24 uur een voedingsdagboek bij. Tevens werden in het bloed biomarkers voor vitamine B6 gemeten, te weten pyridoxal-5-fosfaat (P5P), 4-pyridoxinezuur en hun ratio. De concentraties van pyridoxal-5-fosfaat en 4-pyridoxinezuur bij vegetariërs bedroegen gemiddeld 58 nmol/l en 33 nmol/l. Hoewel vegetariërs iets minder vitamine B6-rijke voeding tot zich kregen, verschilden de concentraties van deze biomarkers en hun ratio niet significant ten opzichte van vleeseters, viseters en flexitariërs. De vitamine B6-status bleek vooral te worden beïnvloed door het gebruik van supplementen en in mindere mate door voeding. De resultaten suggereren dat een vegetarisch eetpatroon geen risicofactor is voor een vitamine B6-tekort. Gebruik van voedingssupplementen kan wel bijdragen aan een adequate inname van de vitamine.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen