Toediening ibuprofen direct staken bij huiduitslag

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een groep artsen en verschillende families hebben de Amerikaanse regelgevers gevraagd om extra waarschuwingen op de verpakkingen van de pijnstiller ibuprofen. De groep heeft een petitie aangeboden aan de Amerikaanse Food and Drug Administration waarin gevraagd wordt om een duidelijke waarschuwingstekst voor kans op ernstige huidreacties zoals het Stevens-Johnson-syndroom (SJS) en toxische epidermale necrolyse (TEN). Wanneer niet meteen na het optreden van SJS wordt gestopt met de medicatie kan het overgaan in TEN en kan het fataal aflopen. Deze ernstige reacties op ibuprofen, die niet bij volwassenen worden gezien, treden op bij vier op de miljoen kinderen. Volgens dr. Roger Salisbury van het Westchester Medical Center in New York, die de petitie mede ondertekende, zijn veel artsen ook niet op de hoogte van het verband tussen SJS en ibuprofen. Zowel de arts als de patiënt moet weten dat het gebruik meteen gestaakt moet worden zodra er een uitslag op de huid ontstaat.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.