Bloeddrukverlaging door vezels en mineralen uit groenten en fruit

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Vezelstoffen in groenten en fruit hebben een beschermend effect tegen verhoogde bloeddruk. Een vier jaren durend onderzoek aan de universiteit van Harvard, waarin 30.000 mannen betrokken waren, bevestigt opnieuw de gunstige effecten van voedingsvezels, evenals die van bepaalde mineralen. Mannen die via de voeding meer dan 24 gram vezels per dag consumeerden, hadden een duidelijk lagere kans op het ontwikkelen van verhoogde bloeddruk dan mannen die minder dan 12 gram vezels per dag aten. Van de soorten beschikbare vezels in de voeding, verdeeld in groenten- respectievelijk fruitvezels, bleken de fruitvezels het meest werkzaam. Mannen die meer dan 24 gram voedingsvezels per dag consumeerden, verminderden hun risico op het ontwikkelen van verhoogde bloeddruk met 57%, vergeleken bij mannen met een inname van minder dan 12 gram per dag. Ook de invloed van mineralen is allerminst verwaarloosbaar. Mannen die een inname hadden van meer dan 3,6 gram kalium per dag verminderden hun risico met 54%, vergeleken bij mannen met een inname van minder dan 2,4 gram kalium per dag. Mannen die 400 milligram magnesium per dag consumeerden hadden een 49 lagere kans op verhoogde bloeddruk, vergeleken met mannen die minder dan 250 milligram magnesium per dag binnen kregen. Voor natrium en calcium uit de voeding kon in dit onderzoek geen significant verband met verhoogde bloeddruk worden vastgesteld.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen