Calciumrijke voeding vermindert nierstenen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Calciumrijke voeding, ontbijtgranen en groenten verlagen de kans op het krijgen van nierstenen. Suiker verhoogt juist deze kans.
Dit zei dr. Gary Curhan onlangs op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Society of Nephrology in San Diego.
Uit de Nurses\' Health Study II werden 96.000 vrouwen tussen de 27 en 44 jaar onderzocht.
Aan het begin van de studie had geen van de vrouwen nierstenen.
Na acht jaar bleek dat bij vrouwen met de grootste inname van calcium via de voeding door bijvoorbeeld melk, kaas en yoghurt het risico van nierstenen verminderde met 27%. De inname van fytaat, een stof die vooral in brood, andere volkorenproducten en groenten voorkomt, verminderde het risico van nierstenen met 37%. Veel drinken verminderde eveneens het risico van nierstenen. Suiker daarentegen verhoogde het risico van nierstenen met ongeveer 30%. Het eten van vlees en het gebruik van calciumsupplementen lieten geen verschil zien in het risico van nierstenen.
Mensen met een verhoogde kans op nierstenen hoeven de hoeveelheid calcium in hun voeding niet te verminderen. Daarnaast kunnen ze gewoon vlees eten en supplementen gebruiken. Dat supplementen geen verhoogd risico geven is gunstig voor vrouwen. Vrouwen hebben namelijk calcium nodig om botontkalking tegen te gaan.
Nierstenen worden gevormd uit stoffen in de urine. De meest voorkomende type stenen zijn calciumoxalaatstenen. De stenen kunnen in grootte variëren van een zandkorrel tot een golfbal.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen