Door vezels minder hartaanvallen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het eten van tenminste drie appels per dag of andere vezelrijke voeding zoals ontbijtgranen vermindert het risico van hart- en vaatziekten significant.
Dit conlcudeert dr. Mark Pereira van de University of Minnesota.
Hij analyseerde tien studies waaraan meer dan 330.000 volwassenen hadden meegedaan. In de tien jaar dat ze gevolgd werden, kregen er 5.249 een hartziekte en 2.011 overleden hieraan.
Het bleek dat wanneer mensen dagelijks tien gram vezels namen, het risico van een hartaanval met 14% werd verminderd en het risico om dood te gaan aan een kransvatziekte met 27%. Het gezondheidsvoordeel was groter wanneer de voedingsvezels uit ontbijtgranen en fruit kwamen dan uit groente. Voor mannen en vrouwen waren de resultaten gelijk.
Voedingsvezel verlaagt de bloeddruk, verbetert het lipidenprofiel in het bloed en verbeteren de insulinegevoeligheid. Een middelgrote appel bevat ongeveer drie gram vezels, terwijl een volkorenboterham 1,5 gram bevat en een stronk broccoli ongeveer 2,7 gram.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen