Gezonde darmflora met gezonde voedselkeuzes

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
De consumptie van plantaardige, vezelrijke voeding komt de darm ten goede. Het leidt tot een meer diverse darmflora en tot een hogere productie van gunstige korteketenvetzuren. In dit onderzoek werd voor het eerst gekeken naar de invloed van het complete voedingspatroon op de samenstelling van de darmflora. Hiervoor werden gegevens gebruikt van 4930 deelnemers aan de FINRISK-2002 studie. Het betrof deelnemers in een leeftijd van 25 tot 74 jaar. Op basis van voedingsvragenlijsten werd nagegaan in hoeverre de deelnemers ‘gezonde voedselkeuzes’ maakten. Vervolgens werd dit gerelateerd aan de samenstelling van de darmflora. Deelnemers die hoog scoorden voor wat betreft gezond eten, hadden een rijkere samenstelling van de darmflora ten opzichte van proefpersonen met een ongezonder eetpatroon. Vooral groente, fruit, vezelrijk brood, gevogelte en vetarme kaas droegen bij aan de diversiteit en daarmee aan een gunstiger samenstelling van de darmflora. Gezonde voeding ging gepaard met een significante toename van gunstige darmbacteriën zoals Faecalibacterium prausnitzii, Akkermansia muciniphila en Roseburia intestinalis. Deze bacteriën zijn in staat om vezels te verteren en gezonde korteketenvetzuren te produceren. Daarentegen was de consumptie van rood, bewerkt vlees gerelateerd aan een meer ongunstige darmflora. Volgens de wetenschappers draagt de consumptie van plantaardig en vezelrijk voedsel en beperking van rood, bewerkt vlees bij aan een gezonde darmcultuur.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen