Groene thee en vitamine E-suppletie voor ouderen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Dagelijkse consumptie van drie kopjes groene thee en vitamine E leidt - in combinatie met een bewegingsprogramma - tot gewichtsreductie en een vermindering van oxidatieve stress bij ouderen.

Er namen 22 gezonde ouderen met een gemiddelde leeftijd van 71 jaar en een gemiddelde BMI van 28 kg/m2 deel aan de studie. Ze wandelden op zes dagen van de week gedurende dertig minuten in een matig, intensief tempo. De helft van de deelnemers kreeg gedurende twaalf weken dagelijks drie kopjes groene thee in combinatie met een supplement met 400 IE vitamine E. De andere helft kreeg alleen een placebo.

De lichamelijke inspanning leidde bij alle deelnemers tot een significante afname van het lichaamsgewicht en de nuchtere insulinespiegel. De combinatie met groene thee en vitamine E leidde tot een significante verdubbeling van de vitamine E-concentratie in het bloed, een significante afname van de middelomvang bij zowel mannen als vrouwen en een significante afname van de nuchtere glucosespiegel. Suppletie leidde ook tot een significante vermindering van oxidatieve stress, zoals bleek uit een daling van proteïne-carbonylen, terwijl de activiteit van antioxidatieve enzymen (waaronder catalase) significant toenam.

Dagelijkse consumptie van groene thee en vitamine E versterkt het gezondheidsbevorderende effect van beweging bij ouderen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen