Groene thee goed na inspanning

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het drinken van groene thee rijk aan polyfenolen beschermt tegen oxidatieve schade na lichamelijke inspanning.
Aan de studie namen 14 mannen deel die een benchpress-oefening uitvoerden (in totaal 4 sets met 4 tot 10 herhalingen). De eerste keer voerden ze de oefening uit na 7 dagen geen groene thee te drinken (controlegroep). De tweede keer werd de oefening uitgevoerd nadat ze gedurende 7 dagen 3 keer per dag groene thee dronken (2 gram groene thee in 200 ml water). Voor en na de inspanning werd het bloed onderzocht op een aantal bloedparameters: totale antioxidantcapaciteit (FRAP), concentratie polyfenolen, glutathion (GSH), lipidehydroperoxide (LH), thiobarbituurzuur-reactieve stoffen, creatinekinase (CK), aspartaataminotransferase (ASAT), xanthine-oxidase (XO), hypoxanthine en urinezuur (UA).
In de controlegroep bleek dat inspanning geen effect had op LH, thiobarbituurzuur-reactieve stoffen en FRAP. De concentratie GSH daalde significant terwijl de activiteit van CK, ASAT en XO toenam. Na het drinken van groene thee daalde de concetratie LH en nam de hoeveelheid polyfenolen, GSH en FRAP toe. Ook bleek de activiteit van CK en XO verminderd. Tenslotte nam de ASAT-activiteit, hypoxanthine- en de urinezuurconcentratie zowel voor als na inspanning af.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen