Groot onderzoek: eet mediterraan

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een grotere naleving van een mediterrane voeding verlaagt het totale overlijdensrisico.
Dit bleek uit de resultaten van een grote Amerikaanse studie waaraan 214.284 mannen en 166.012 vrouwen deelnamen. Tijdens de 10 jaar dat de deelnemers werden gevolgd werden 27.799 sterfgevallen gerapporteerd. De mate waarin het voedingspatroon overeenstemde met een mediterraan voedingspatroon werd beoordeeld aan de hand van een 9-punten-score. De in de beoordeling opgenomen voedingsmiddelen waren groenten, peulvruchten, fruit, noten, hele granen, vis, de verhouding enkelvoudig onverzadigd vet : verzadigd vet, alcohol en vlees.
Na correctie van de gegevens voor mogelijk storende factoren hield het mediterrane dieet zowel verband met een lager totaal overlijdensrisico als met een verlaagd oorzaak-specifiek overlijdensrisico. Bij mannen hield een hoge overeenstemming met het mediterrane voedingspatroon verband met een 21% verlaagd totaal overlijdensrisico, een 22% verlaagd risico van overlijden als gevolg van hart- en vaatziekten en een 17% verlaagd risico van kankersterfte. Dit alles in vergelijking met de mannen niet of nauwelijks mediterraan aten. Bij vrouwen bleek een hoge overeenstemming met het mediterrane dieet verband te houden met een 20% verlaagd totaal overlijdensrisico en een 12% verminderd risico van overlijden als gevolg van kanker.
De onderzoekers geven aan dat de resultaten van het onderzoek sterke aanwijzingen bieden voor een positief effect van een mediterraan voedingspatroon op het totale overlijdensrisico met inbegrip van sterfgevallen als gevolg van kanker en hart- en vaatziekten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen