Homocysteïnespiegel lager met groente, fruit en weinig verzadigd vet.

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Veel groente en fruit, magere zuivelproducten en weinig verzadigd en totaal vet zijn volgens een groep Amerikaanse onderzoekers de beste ingrediënten voor het verlagen van de homocysteïnespiegel. In Circulation vertelt dr. Lawrence Appel dat een verandering van het typisch Amerikaanse voedingspatroon naar een voedingspatroon met veel groente en fruit en weinig verzadigd vet binnen 8 weken de homocysteïnespiegel met 0,34 mcmol/l deed dalen. Deelnemers aan het onderzoek die 11 weken lang het gemiddelde Amerikaanse eetpatroon aanhielden hadden 0,46 mcmol meer homocysteïne in hun bloed. Aan het onderzoek werkten 118 mensen mee. Zij kregen voor een periode van drie weken een nieuw voedingspatroon. Deze was arm aan groente, fruit en zuivel en omvatte een hoeveelheid vet die gelijk was aan de inname van de gemiddelde Amerikaan. Hierna werd de groep over drie groepen verdeeld. De eerste kreeg acht weken hetzelfde voedingspatroon, de tweede ook, maar met extra veel groente en fruit en de derde kreeg een totaal aangepast dieet. Groep 3 kreeg veel fruit en groente, magere melkproducten en weinig verzadigd en totaal vet. De onderzoekers maten op een aantal momenten de homocysteïnespiegel van de deelnemers. Het viel op dat homocysteïne beïnvloed werd door de hoeveelheid foliumzuur in het bloed. Veranderingen in vitamine-B6- en vitamine-B12-spiegel leken geen invloed uit te oefenen, aldus dr. Appel. Dr. Appel is werkzaam aan de Johns Hopkins University in Baltimore.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen