Lichaamsbeweging tegen depressiviteit

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een stevige wandeling of zo'n driemaal per week hardlopen heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde uitwerking op een depressie als een behandeling met medicijnen. De psycholoog James Blumenthal concludeerde dit na onderzoek onder 156 depressieve ouderen. Deze werden verdeeld in drie groepen: lichaamsbeweging, medicatie of beide. Opvallend genoeg bleek na 16 weken dat de drie groepen in dezelfde mate vooruitgang hadden geboekt. In de groep die alleen aan lichaamsbeweging deed, was 60% van zijn depressie af, in de medicijngroep was dit 66% en in de groep die van beide gebruik maakte was dit 69%. De onderzoeker moet hier wel bij aantekenen dat de medicatie sneller aansloeg dan de lichaamsbeweging. Na 16 weken was dit verschil echter geheel verdwenen. Een belangrijke conclusie is volgens Blumenthal dat in sommige gevallen van depressie extra lichaamsbeweging een goed alternatief voor medicijnen is. Bekend is dat op dit moment een derde van alle depressieve mensen niet reageert op medicijnen. Hij verwacht dat zijn bevindingen zullen gelden voor alle leeftijdscategorieën en niet alleen voor ouderen. Op het moment werkt Blumenthal aan een nieuw onderzoek. Hij wil hierin meenemen wat de invloed van de steun uit de omgeving van de patiënt bij de behandeling van depressie is. Daarnaast wil hij in dit nieuwe onderzoek ook een placebogroep inbouwen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen