Obesitas gerelateerd aan dertien kankersoorten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Overgewicht en obesitas zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op maar liefst dertien vormen van kanker. Dit vermeldt het Centers for Disease Control and Prevention (CDC) op hun website.

Het gaat om slokdarm-, maag-, lever-, nier-, alvleesklier- dikkedarm-, rectum-, galblaas-, borst-, eierstok- en schildklierkanker, maar ook om een multipel myeloom (ziekte van Kahler) en meningeoom (bepaald type hersentumor). Deze kankervormen betreffen zo’n 40% van alle aangetroffen kankers bij personen in de Verenigde Staten. Bij obese mannen wordt dikkedarmkanker het meest gezien. Bij vrouwen met overgewicht wordt het vaakst borstkanker na de menopauze gezien. Afhankelijk van het type kanker is het risico bij obese personen tot bijna vijf keer hoger dan bij personen met een gezond lichaamsgewicht.

Obesitas is een uiting van een ongezonde leefstijl. De consumptie van verkeerd voedsel zoals gegrild vlees gaat gepaard met een hoger risico op (dikkedarm)kanker. Verhitting van rood vlees is bijvoorbeeld schadelijk door de vorming van Advanced Glycation End-products (AGE’s) die leiden tot inflammatie en de kans op kanker verhogen. Ook de consumptie van suikerrijke producten kan leiden tot de vorming van AGE’s doordat suiker bindt aan eiwitmoleculen in het lichaam. De consumptie hiervan gaat bovendien gepaard met hogere insulinespiegels die de groei van kankercellen stimuleren. Een metabole verstoring en verzwakt immuunsysteem kunnen de in het lichaam ontstane kankercellen onvoldoende bestrijden.

Om kanker te voorkomen is het belangrijk te streven naar een gezond lichaamsgewicht (BMI <25 kg/m2). Voor obese personen geldt dat een gewichtsreductie van 5% al gepaard gaat met een risicoreductie. Mediterrane voeding rijk aan noten, groenten, fruit, volkoren graanproducten, vis, olijfolie en peulvruchten is het meest effectief. Daarbij is voldoende lichaamsbeweging van belang, aangezien spieren bepaalde hormonen produceren die kankercellen helpen bestrijden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen