Suppletie-adviezen + instructiefilmpje

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

5 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Update 14. Suppletie-adviezen + instructiefilmpje. Op 27 januari startte deze update-serie met suppletie-aanbevelingen tegen het coronavirus/COVID-19 (hieronder links naar de updates 1-13).
Leuk en leerzaam instructiefilmpje Nu is er een leuk instructiefilmpje, gemaakt door de International Society for Orthomolecular Medicine, afdeling Japan. ORTHOmoleculair magazine/Fit met Voeding hebben de Japanse tekst vertaald naar het Nederlands.
Aanbevelingen voor volwassenen Tot nu toe hebben we steeds de nadruk gelegd op de belangrijkste voedingsstof: vitamine C. In deze update zetten we nog eens de stoffen onder elkaar die naast vitamine C het immuunsysteem ondersteunen, de weerstand vergroten en het lichaam krachtiger maken. Eerst de aanbevelingen voor volwassenen. Daarna volgen die voor kinderen.
  • Vitamine C: minimaal 3000 mg per dag; verdeel dit over verschillende dosissen
  • Vitamine D3: 2000 IE (50 mcg) per dag (begin met 5000 IE per dag gedurende twee weken, reduceer dit daarna tot 2000 IE per dag)
  • Zink: 20 mg per dag
  • Selenium: 100 mcg per dag
  • Magnesium: 400 mg per dag

Suppletie-aanbevelingen voor kinderen Voor kinderen is er voor voedingsstoffen (behalve vitamine C) een volgende vuistregel: Dagdosis = [gewicht kind (kg)] gedeeld door [70 (kg; gewicht volwassene)] x [dosis volwassene]. Voor vitamine C is er een aparte leeftijdstabel:
  • tijdens borstvoeding: 100 mg
  • tijdens flesvoeding: 100 – 300 mg (van 0-1 jaar, max. 100 mg per leeftijdsmaand)
  • na borstvoeding: 100 – 300 mg (van 0-1 jaar, max. 100 mg per leeftijdsmaand)
  • 1 – 3 jaar oud: 1000 mg
  • 4 – 8 jaar oud: 1500 mg
  • 8 – 12 jaar oud: 2000 mg
Tip: meng poeder van ascorbinezuur of natriumascorbaat in iets van voeding, bijvoorbeeld yoghurt, verdeeld over de dag.
Naar filmpje

Gratis nieuwsbrief ontvangen?


 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen