Tekort essentiële voedingsstoffen onder veganisten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
De voedingsgewoonten onder veganisten blijken volgens een artikel in de American Journal of Clinical Nutrition onderling sterk te verschillen. Bovendien wordt met deze eetgewoonten niet voldaan aan de richtlijnen voor sommige essentiële voedingsstoffen. Veganisten weren alle dierlijke producten. Hierdoor kunnen tekorten ontstaan aan bepaalde voedingsstoffen die in vlees en zuivelproducten voorkomen, zoals calcium en vitamine B12. Dr Christel Larsson en Gunnar Johansson van de universiteit in het Zweedse Umea ondervroegen 30 veganisten in de leeftijd van 16 tot 20 jaar over hun eetgewoonten. Vervolgens onderzochten zij bloed- en urinemonsters op de aanwezigheid van essentiële voedingsstoffen. Deze resultaten werden vergeleken met die van een controlegroep met 30 mensen die wel dierlijke producten aten. De veganisten bleken meer groenten, peulvruchten en voedingssupplementen en minder taart, koekjes, snoep en chocola te eten dan de mensen in de controlegroep. De veganisten kregen echter te weinig vitamine B2, vitaminen B12, vitamine D, calcium en selenium binnen. Zelfs nadat de onderzoekers het gebruik van voedingssupplementen in de analyse meenamen, bleef de spiegels van calcium en selenium onder de veganisten laag. In beide groepen hadden evenveel mensen een lage ijzerstatus. De mannelijke veganisten wogen iets minder en waren iets magerder dan de mannen in de controlegroep. Onder de vrouwen bestond dit verschil niet.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen