Vetrijk beter dan vetarm

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een dieet waarbij 50 procent van de calorieën uit vet afkomstig is, geeft een hogere en dus gunstiger waarde van het HDL-cholesterol en het daarmee gelieerde apolipoproteïne-A1 (Apo-A1) dan een dieet waarbij slechts 19 procent van de calorieën uit vet afkomstig is. Beide diëten hadden geen invloed op het totale cholesterol, bloeddruk of vetpercentage.
Aan het onderzoek deden elf gezonde mensen mee. Alle deelnemers begonnen met een week waarbij 30 procent van de calorieën uit de voeding uit vet bestond. Daarna werden ze in twee groepen verdeeld en kregen drie weken voedsel voorgeschoteld met of 19 of 50 procent vet.
Gedurende de weken dat de voeding voor 30 en 50 procent uit vet bestond, was de calorie-inname gelijk. Bij het 19 procent vetdieet was de totale calorie-inname significant minder. Dit leidde tot een gemiddeld gewichtsverlies van 0,6 kg.
De inname van essentiële vetzuren, vitamine E en zink verbeterde bij een hogere vetinname. Het HDL-cholesterol was in de 50%-vetgroep significant hoger dan in de 19%-vetgroep. Ook het Apo-A1 was in de 50%-vetgroep significant hoger dan in de 19%-vetgroep. Het totale cholesterol, LDL-cholesterol, bloeddruk, triglyceriden, hartslag, lichaamsvet, apolipoproteïne-B (Apo-B) en Apo-A1/Apo-B ratio veranderden niet.
Een dieet waarbij de calorieën voor 50 procent uit vet afkomstig zijn, verbetert de nutriëntenstatus zonder dat het risicofactoren van hart- en vaatziekten verslechtert en sommige zelfs verbetert. Omdat een gram vet meer calorieën geeft dan een gram koolhydraten of eiwitten, is het verstandig om er wel op te letten dat niet teveel calorieën worden ingenomen in verband met het gewicht.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.