Vezels beschermen hart en bloedvaten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Een hoge vezelinname beschermt tegen het metabool syndroom en ontstekingen en kan daarmee de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Er werden gegevens geanalyseerd van meer dan 23.000 Amerikaanse mannen en vrouwen van twintig jaar en ouder die van 1999 tot 2010 deelnamen aan de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) studie.

De gemiddelde vezelinname van zo’n 16 gram per dag lag ver beneden de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Amerikanen van Mexicaanse oorsprong hadden met gemiddeld 19 gram per dag een hogere vezelconsumptie dan blanke (16 gram) en zwarte personen (13 gram). Personen met de hoogste vezelinname hadden met respectievelijk 22% en 23% significant minder kans op het metabool syndroom en obesitas. Het risico van ontstekingen nam significant met 34% af in vergelijking met personen die weinig vezels aten. De risicoreductie van ontstekingen was onafhankelijk van het ras. De risicoreductie van het metabool syndroom en obesitas was alleen significant bij blanke personen.

Een hoge vezelinname kan bescherming bieden tegen risicofactoren voor hart- en vaatziekten. In Nederland wordt een dagelijkse hoeveelheid van 30 tot 40 gram vezels geadviseerd. Volkoren graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten zijn een goede bron van vezels. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen