Vitaler met vitamine C-rijke kiwi

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
De consumptie van twee kiwi’s per dag leidt tot meer vitaliteit bij jongvolwassenen met een lage vitamine C-status. Suppletie met vitamine C draagt ook bij aan een beter welbevinden, maar is minder effectief dan de vitamine C-rijke kiwi’s. Aan de studie namen 167 jongvolwassenen deel tussen 18 en 35 jaar met een lage vitamine C-status (<40 µmol/l). Ze werden willekeurig in drie groepen verdeeld en kregen gedurende een maand dagelijks 2 kiwi’s, een supplement met 250 mg vitamine C of een placebo. Tweewekelijks werd de vitamine C-spiegel in het bloedplasma gemeten en werd middels een vragenlijst nagegaan hoe het welbevinden, de stemming en de mate van vermoeidheid waren. Om de andere dag rapporteerden de deelnemers hoe ze geslapen hadden en hoeveel ze lichamelijk actief waren. In zowel de kiwigroep als de supplementgroep normaliseerde de vitamine C-status binnen twee weken. Bij de deelnemers in de kiwigroep werd een significante verbetering van het welbevinden en de stemming gezien. In de supplementgroep werd een toename van het welbevinden en een afname van vermoeidheid gezien. Deze effecten waren significant na correctie voor de leeftijd en het ras. In de placebogroep werden geen veranderingen gezien in de vitamine C-status en de vitaliteit. Kiwi’s zijn een rijke bron van vitamine C. De consumptie van twee stuks per dag normaliseert de vitamine C-status bij personen met een deficiëntie en draagt bij aan het welbevinden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen