Vitamine C, vitamine E en bètacaroteen bron van jeugdigheid

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Dierproeven laten zien dat antioxidanten in voldoende mate aanwezig moeten zijn om jong te blijven. Professor Christiaan Leeuwenburgh van de University of Florida's College of Health and Human Performance liet zien dat antioxidanten uit bijvoorbeeld voedingssupplementen verouderingsprocessen op diverse orgaansystemen kan doen vertragen. Eén van de belangrijkste ontdekkingen was dat antioxidanten de afbraak van skeletspieren hielp verminderen waardoor veroudering eveneens wordt vertraagd. Volgens Leeuwenburgh is regelmatige lichaamsbeweging of een voedingspatroon met veel vitamine C, vitamine E en bètacaroteen voldoende om deze oxidatieve stress en dit weefselverlies tegen te gaan. Samen met zijn collega’s onderzocht Leeuwenburgh ratten waarvan de ene groep voeding kreeg die rijk was aan antioxidanten als vitamine C, vitamine E en bètacaroteen. De andere groep kreeg geen extra antioxidanten. Al na 21 maanden bleek dat de afbraak van spiercellen in de antioxidantgroep 50% lager was dan in de controlegroep. Opvallend genoeg bleken ook ratten die veel bewogen hadden, maar geen antioxidantrijke maaltijden kregen, een bijna even grote vertraging in spiercelafbraak te hebben. Wanneer extra beweging en antioxidantrijke maaltijden samengingen, trad er vreemd genoeg geen extra bescherming tegen veroudering op. Dit onderzoek is het eerste in zijn soort dat geheel gebruikmaakt van urinemonsters. Op grond van een indicator in de urine kan vastgesteld worden wat de mate van oxidatieve stress is. Bijzonder welkom hierbij is dat onderzoek niet inwendig hoeft plaats te vinden. Volgens Leeuwenburgh kan de indicator naast veroudering ook aangeven dat er bepaalde ziektes in het lichaam zijn zoals Alzheimer, kanker en atherosclerose. In eerdere publicaties gaf Leeuwenburgh al aan dat een te hoge calorieopname het verouderingsproces doet versnellen. Met deze nieuwe resultaten komt hij tot de slotsom dat veroudering het beste tegen te gaan is door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, niet te veel te eten, maar daarbij wel goed op te letten wat er gegeten wordt. Antioxidantrijke voeding is hierbij het uitgangspunt.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen