Atleten scherper met cafeïne

Onder redactie van Ortho Institute Ortho Institute

Onder redactie van Ortho Institute

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Atleten hebben een betere concentratie en reactievermogen na inname van een lage dosis cafeïne. Dit kan de sportprestatie ten goede komen.

Er namen veertien vrouwelijke atleten deel met een gemiddelde leeftijd van zeventien jaar. Ze kregen in willekeurige volgorde met tussenperiodes van minimaal 72 uur een placebo of capsules met cafeïne in drie verschillende dosissen (3, 6 of 9 mg per kilogram lichaamsgewicht). Een uur na inname van iedere capsule werd de reactiesnelheid en de aandacht beoordeeld aan de hand van verschillende testen. Ook vulden ze vragenlijsten in over bijwerkingen.

Na inname van 3 mg of 6 mg cafeïne per kilogram lichaamsgewicht werd ten opzichte van de placebo een significante verbetering gezien van de concentratie en de reactiesnelheid. Een dosis van 6 mg was hierbij niet beter dan de laagste cafeïnedosis. Een hogere dosis cafeïne (9 mg per kilogram lichaamsgewicht) ging niet gepaard met betere mentale prestaties, maar gaf wel beduidend meer bijwerkingen. 

Atleten kunnen hun mentale prestaties verbeteren door inname van een lage dosis cafeïne die voor een persoon van 70 kilogram overeenkomt met ongeveer 210 mg. Overigens bevat een kopje koffie - afhankelijk van de soort en bereiding - zo’n 50 mg tot 150 mg cafeïne. Zwarte thee zit hier ver onder met gemiddeld 30 mg cafeïne per kopje. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.