Berberine stimuleert L-dopa productie via darmbacteriën

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

Suppletie met de bioactieve plantenstof berberine uit onder andere Berberis vulgaris kan de biosynthese van L-dopa door darmbacteriën verhogen. Dit is interessant voor personen met de ziekte van Parkinson. De wetenschappers toonden via een experiment op welke manier berberine de dopamineconcentratie in het brein kan verhogen. Berberine verhoogt de productie van het coënzym tetrahydrobiopterine (BH4). Een verhoogde concentratie van BH4 stimuleert de activiteit van het snelheidsbeperkende enzym tyrosine hydroxylase (TH) dat noodzakelijk is voor de productie van L-dopa door darmbacteriën. De door de darmbacteriën geproduceerde L-dopa komt via de bloedsomloop in de hersenen terecht en wordt omgezet in dopamine. Om dit werkingsmechanisme te verifiëren werden de darmbacteriën Enterococcus faecalis of Enterococcus faecium getransplanteerd in muizen met Parkinson. De bacteriën verhoogden significant het dopaminegehalte in het brein van de muizen. Dit ging gepaard met een afname van Parkinsonsymptomen. Ook werd een studie uitgevoerd bij 28 personen met een verhoogd vetspectrum (hyperlipidemie). De deelnemers kregen gedurende acht weken tweemaal per dag 500 mg berberine. Suppletie leidde tot een significante toename van L-dopa en dopamine in het bloed en de ontlasting. Suppletie ging gepaard met een 11% toename van het aandeel Enterococcus, een darmbacterie die betrokken is bij de productie van L-dopa. Berberine kan mogelijk de hersenfunctie verbeteren bij personen met de ziekte van Parkinson door synthese van L-dopa in de darmmicrobiota te stimuleren.