Ei boordevol nutriënten

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Wie nog twijfelt of een eitje bij het ontbijt wel ‘mag', hoeft zich geen zorgen meer te maken. De stelling dat eieren ongezond zijn lijkt inmiddels achterhaald. Onderzoekers van de Manchester Metropolitan University rekenen definitief af met het verleden en leggen naast de eieren harde bewijzen op tafel.
Voor de studie doken de onderzoekers in de literatuur die voorhanden is over eieren. Hierbij maakten ze gebruik van de medische databank Medline. Daarnaast werd een analyse uitgevoerd van de gegevens die verkregen zijn met de UK National Diet and Nutrition Survey (NDNS). In de analyse werd een vergelijking gemaakt tussen personen die wel en geen eieren aten en de gevolgen hiervan voor de voedingsstatus en gezondheid.
Uit de onderzoeken blijkt dat eieren een rijke bron zijn van eiwitten en diverse andere belangrijk nutriënten zoals vitamine D, vitamine B12, selenium en choline. Het eten van een ei met een calorische waarde van 80 kcal blijkt snel een verzadigd gevoel te geven en kan zodoende een positieve bijdrage leveren aan beheersing van het gewicht. Antioxidanten in de eidooier gaan bovendien het ontstaan van maculadegeneratie tegen, een veelvoorkomende ouderdomskwaal van de ogen. Uit de analyse van de NDNS blijkt dat een voeding rijk aan eieren meer noodzakelijke nutriënten levert dan wanneer de eieren verruild worden voor rood, bewerkt vlees.
‘Er bestaat geen twijfel meer; eieren zijn gezond en horen op de menukaart thuis', aldus de onderzoekers.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.