Ernstig magnesiumtekort door maagzuurremmer

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Patiënten die langdurig behandeld worden met een zogenaamde protonpompremmer (maagzuurremmer) hebben een verhoogde kans op spierkrampen door een tekort aan magnesium.

Het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb maakt op hun website melding van deze bijwerking.

Lareb heeft inmiddels meer dan veertig meldingen ontvangen van spierkrampen en tetanie. Spierkrampen treden vooral in de kuitspieren op, tetanie is een aandoening waarbij met aanvallen bepaalde spiergroepen samentrekken. Langdurig gebruik van protonpompremmers - waartoe Omeprazol en Losec behoren - kan leiden tot een ernstig tekort aan magnesium. Hierdoor kan ook een calciumgebrek ontstaan. Beide mineralen spelen een cruciale rol bij spiercontracties.

Protonpompremmers worden veelvuldig en vaak langdurig voorgeschreven. Indicaties voor het gebruik ervan zijn refluxklachten (terugvloeien van de maaginhoud door de slokdarm) en een maagzweer.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen