Frituren: beter in olijf- dan zonnebloemolie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het gebruik van zonnebloemolie om te frituren leidt tot oxidatieve stress met als gevolg DNA-schade. Extra-vierge olijfolie óf olie waaraan antioxidanten uit olijven zijn toegevoegd, zijn een beter alternatief. Aan de studie namen twintig proefpersonen met overgewicht deel. Ze kregen in willekeurige volgorde vier keer een maaltijd met verschillende oliën die sterk verhit werden. Het betrof extra-vierge olijfolie, zonnebloemolie, een mix van zonnebloem- met koolzaadolie met toegevoegde antioxidanten of toegevoegde natuurlijke antioxidanten van olijven. De inname van extra-vierge olijfolie en de mixolie met toegevoegde antioxidanten uit olijven leidde tot een significante verlaging van de concentratie 8-hydroxy-2-deoxyguanosine (8-OHdG), een biomarker voor oxidatieve stress. Dit was niet het geval na inname van de zonnebloemolie of de mixolie met andere antioxidanten. Na consumptie van deze oliën werd bovendien in het lichaam een cascade in gang gezet om DNA te herstellen. Olijfolie en olie met de toevoeging van natuurlijke antioxidanten uit olijven bieden bescherming tegen oxidatieve stress en zijn geschikter om in te frituren dan zonnebloemolie.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen