Mosselen alternatief voor vis

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Mosselen zijn een goed alternatief voor de consumptie van vis om in de behoefte aan omega 3-visvetzuren te voorzien. Bovendien zijn mosselen een bron van essentiële aminozuren. Aan het onderzoek namen twaalf gezonde proefpersonen deel. Ze kregen gedurende twee weken driemaal per week een portie gekookte mosselen als lunch. Het betrof een hoeveelheid van 20% van hun normale calorie-inname van de lunch. Een portie mosselen van 100 gram bevatte gemiddeld 519 mg van de omega 3-visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De deelnemers kregen dagelijks gemiddeld 304 mg EPA en DHA binnen met de consumptie van de mosselen. De omega 3-index nam significant toe van gemiddeld 4,27 in de eerste week tot 5,07 na vier weken. De omega 3-index is het aandeel van EPA en DHA van de totale vetzuurconcentratie in de membranen van de rode bloedcellen. Bovendien nam het aandeel van EPA in het bloed na vier weken significant toe van gemiddeld 0,7% tot bijna 1%. Eerdere onderzoeken toonden dat een adequate inname van omega 3-visvetzuren beschermt tegen hart- en vaatziekten. Mosselen zijn een goed alternatief voor vis om de omega 3-inname te verhogen en kunnen zodoende mogelijk ook bescherming bieden tegen hart- en vaataandoeningen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen